6 sposobów stomatologów na zmniejszenie stresu pacjentów podczas długich zabiegów
Dla wielu osób nawet sama myśl o wizycie u dentysty może być źródłem koszmarów. To, czy te obawy są bezpodstawne, nie ma znaczenia, gdy w końcu utkniesz na fotelu dentystycznym.
Co gorsza, w razie konieczności przeprowadzenia długotrwałego zabiegu możesz przez wiele godzin nie mieć możliwości ucieczki.
Po drugiej stronie równania również nie jest przyjemnie. Zdenerwowany lub spanikowany pacjent może być problematyczny dla stomatologa, utrudniając wykonanie zabiegu.
Na szczęście istnieje kilka sposobów na zmniejszenie stresu pacjenta związanego z zabiegami stomatologicznymi.
Poniższe wskazówki warto zapamiętać, aby zapewnić sobie udaną i bezbolesną wizytę.
Komunikacja
Niezależnie od tego, czy jesteś dentystą, czy pacjentem, powinieneś spróbować postawić się w sytuacji drugiej osoby. To bardzo zrozumiałe, że podczas wizyty u dentysty można się bać.
W końcu ktoś będzie zbliżał się do Twoich ust, a w tle słychać przerażające dźwięki.
Jednocześnie oczekuje się, że pacjent nie będzie się ruszał i będzie miał otwarte usta, ale pozostanie cicho. Z drugiej strony, dentysta będzie musiał poradzić sobie z nerwowym pacjentem, który może utrudniać pracę. Empatia będzie tu bardzo przydatna.
Najlepiej jest informować o obawach i wątpliwościach. W ten sposób wszyscy będą wiedzieli, czego się spodziewać od samego początku.
Przyznając się do problemu i potwierdzając jego istnienie, można rozładować wiele napięć. Zawsze utrzymuj otwarte linie komunikacyjne.
Troskliwy dentysta omówi z pacjentem zabieg przed jego wykonaniem i szczegółowo wyjaśni jego etapy.
Warto również, aby dentysta mówił pacjentowi, co robi podczas wykonywania zabiegu, co sprawi, że pacjent poczuje się bardziej komfortowo.
Częste i konsekwentne kontakty pomogą także upewnić się, że wszystko przebiega zgodnie z planem.
Planowanie
Jednym ze sposobów na zapewnienie pacjentom spokoju jest minimalizowanie napięcia jeszcze przed pojawieniem się pacjenta. System umawiania wizyt pomaga zaoszczędzić czas i zmniejsza niepokój, jaki odczuwają pacjenci z powodu zbyt długiego oczekiwania na wizytę.
Aktualizowanie i ścisłe przestrzeganie harmonogramów gwarantuje, że pacjenci nie będą się przemęczać w oczekiwaniu na wizytę. Dobrze zarządzana klinika przyniesie również korzyści Tobie.
Rozrywka
Odwrócenie uwagi to najlepszy sposób, aby pacjenci nie stresowali się zabiegami stomatologicznymi. Choć jest to trudne do wykonania, gdy pacjent znajduje się w środku długiego zabiegu, można to łatwo przećwiczyć w poczekalni.
Idealnym rozwiązaniem jest podłączenie telewizora lub dwóch telewizorów. Można też puścić muzykę lub zapewnić lekkie materiały do czytania.
W ten sposób można odwrócić uwagę pacjentów od zbliżających się zabiegów i skupić ją na czymś innym.
Anestezjologia
Jeśli kiedykolwiek chciałeś stracić przytomność podczas wykonywania trudnego zadania, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość.
Sedacja to doskonały sposób na złagodzenie lęków pacjenta. Znieczulenie lub kontrola bólu nie tylko pomagają w opanowaniu bólu, ale także uspokajają pacjenta.
Profesjonalny dentysta, który rozumie obawy pacjenta, może szybko zniwelować ból, oferując opcje sedacji.
Gabinety stomatologiczne oferują podtlenek azotu lub sedację doustną, aby pomóc pacjentowi przejść przez zabieg stomatologiczny w jak najmniej bolesny sposób.
Nastrój i oświetlenie
Innym sposobem na zmniejszenie stresu u pacjentów jest stworzenie jak najbardziej uspokajającego otoczenia.
Wesołe kolory i łagodne oświetlenie mogą pomóc w uspokojeniu umysłu. Podczas zabiegu można też słuchać kojącej muzyki, która doskonale rozprasza uwagę.
Ponadto można zainstalować wodotryski, ponieważ szum płynącej wody pomaga szybko się uspokoić.
Okulary
Z konieczności gabinety stomatologiczne wymagają do pracy jasnego oświetlenia. Może to być stresujące dla pacjenta siedzącego przez dłuższy czas na fotelu dentystycznym.
Jednym ze sposobów ułatwienia tego zadania jest zapewnienie lub zachęcanie pacjentów do noszenia kolorowych okularów.
W ten sposób pacjent będzie mógł odpocząć od jasnego światła punktowego używanego do oświetlania wnętrza jamy ustnej.
Jednocześnie stanowi ona dodatkową warstwę ochronną przed różnymi płynami i zanieczyszczeniami, które mogą rozpryskiwać się w trakcie zabiegu.
Wizyta u dentysty nie musi być strasznym doświadczeniem ani powodem do niepokoju. Komunikując się z potencjalnymi pacjentami, pamiętaj, aby dać im do zrozumienia, że obchodzą Cię ich obawy.
Postępując zgodnie z powyższymi przykładami, dajesz pacjentom do zrozumienia, że zrobisz wszystko, co w Twojej mocy, aby czuli się jak najbardziej komfortowo.